De geschiedenis

Het onderwijs heeft te maken met de komst van veel vluchtelingkinderen, ook in Twente. Steeds meer statushouders uit o.a. Syrië, Afghanistan en Eritrea krijgen een woning in de gemeente Oldenzaal en Dinkelland. Ook hebben we te maken met de vluchtelingenstroom uit de Oekraïne.

Het bestuur van Konot kreeg vanuit deze twee gemeenten de vraag om een school voor deze leerlingen te openen. SBO De Windroos werd gevraagd om dit op zich te nemen. Daar zijn de eerste Regenbooggroepen ontstaan.

In het begin hebben de twee groepen onderwijs gekregen in het gebouw van De Windroos. Daarna zijn er ook Regenbooggroepen gestart op basisschool De Bongerd. Met de komst van de Oekraïense vluchtelingen (in april 2022) kwamen er nog meer Regenbooggroepen. In samenspraak met de gemeenten Oldenzaal en Denekamp werden ook (tijdelijke) opvangvoorzieningen geopend voor Oekraïense vluchtelingen.

De verschillende Regenbooggroepen groepen (vanuit de basisscholen De Bongerd, de Drie-eenheid en De Veldkamp) zijn vanaf 4 september 2023 gehuisvest in het Twents Carmel College locatie Potskampstraat (ingang Molenkampstraat). Deze groepen gaan daar samen verder als “De Regenboog, basisschool voor nieuwkomers”.